Gotowość na zmiany - jest niezwykle ważna. Brak gotowości na zmiany
powoduje, że mózg pracuje nad takim interpretowaniem nowych informacji,
aby one umacniały dotychczasowe stereotypy. Przekazywanie danych o
nowych szansach stronie niegotowej na zmiany może wręcz doprowadzić do
ich odrzucenia i umocnienia się dotychczasowej strategii.
Myślenie
relacyjne prowadzi do innych wnioksów niż myślenie w kategoriach
relacji wladzy - które prowadzi do tworzenia bytów, zbiorów rozłącznych.
Na
przykład ten koleś od monad stworzył model wyjasniający efektywność
oddziaływań w oparciu o doprowadzenie bytów do postaci monad, kategorii
"podmiotów wpływów". Wg mnie jest to kategoria niepotrzebna, która
zaciemnia istotę problemu, jaką są wektory wpływu, a nie ich początki
czyli monady (w czym małpujemy tylko darwinowski model)
kulturaliberalna.pl/2011/12/06/zarycki-lunden-buchowski-iwasiow-wymyslanie-granic/#1
Moje modele:
- zarządzanie chaosem
- pochłaniacz chaosu dążący do samolikwidacji
- zabawa to ciężka praca
- tekst_i_kontekst - model relacyjny zbiorów dynamicznych
- test pary minimalnej
- ewolucja powszechna - bezrozumność ewolucji jest zamazywana poprzez jej antropocentryczne i personalizujące metafory.
- edukacja jako zapewnianie bezpieczeństwa wynikające ze zrozumienia
- model komponentowy zamiast sztywnego - zbiory dynamiczne
- immanentna podmiotowość ja - dlaczego ja - dlatego, że ktokolwiek
-
układy samoregulujące się, czaeem nie trzeba definiowac pojęć np.
jezeli chodzi o kulture przestrzeni lepiej, żeby każdy miał własna
definicję, ale żeby dzięki niej był zdolny do wspólnego działania, czy
po prostu do działania dla dobra.
- człowiek jako kreator znaczeń:
nazywanie jako ludzkie stwarzanie (od symboloki miejsca do gniewu,
którego można uniknąć jeżeli się nie powie słowa)
- relacje władzy - magia - oddanie władzy relacjom samoregulacji, - pierścień władzy
- rozwój jako nieustanna edukacja jako cyrkulacyjny proces
- rozwój, jako doskonalona umiejętność porządkowania
-
pokrewną sprawą komponentalności znaczeń jest niemożność okreslenia czy
coś jest radykalnie jakieś, np. jeżeli człowiek jest raczej dorby to
jest te zły, a jeżeli raczej zły to tez dobry, tzn. nie da się
jednoznacznie tego stwierdzić
- trzy elementy edukacji - szkoła, inne instytucje, ciekawość
- nowe modele edukacji:medialna (aksiologicnza) , samorządowa, psychologoiczna, interpersonalna,
- tradycja vs jej nowoczesne przemiany - potrzeba izolacji
-
zbawienie okiem ateisty jako konceptualna akcja artystyczna - niedziela
jako danina, rezygnacja z władzy, wszystko+wolnawola=ofoarowanie Bogu
wszystkiego
- ironia ludzkiego losu - człowiek zyskuje rozum tylko po to, aby zrozumieć się, że umrze.
- kultura vs rynek - dlaczego wyższe jest trudniejsze, dlaczego syf wypiera porządek
- entropia - co to jest informacja?
- surfing
- internet jako żywa sieć
-
film na małym ekranie pamiętany jest tak samo jak na dużym - co
oznacza, że nie ma znaczenia, czy to jest duży, czy mały, wszystko
spotyka się w mózgu, w każdym razie przesąd multi
jeszcze jednym modelem jest ograniczoność i wydowania przez nią hierarchi wartości
Danie semiotyczne to każdy układ jakichś elementów niosących
znaczenie, który ma sens. Ów sens może być zakodowany poprzez intencję
autora takiego dania lub może się rodzić dopiero w głowie odbiorcy.
Danie
semiotyczne to najwyższa kategoria, która łączy w jeden zbiór wszystkie
dzieła sztuki i to, co owe dzieła oddają, np. krajobrazy. Danie
semiotyczne składa się z części, które roboczo można by nazwać "semami".
Sem, to jest każde znaczenie, którą możemy wyróżnić w daniu
semiotycznym, np. które może być przedmiotem komunikacji a szczególnie
dialogu.
Kwestiami, które trzeba tu omówić, są kwestie autor-czytelnik (konsument?) oraz impllied autor czytelnik a także kwestie granic dania semiotycznego.
Charakter modelu astrukturalnego polega na tym, że nie da się w nim
wskazać unikalnych części, które by można oddzielić. Na przykład, w
rowerze da się wskazać poszczególne części nazwać je, opisać i
wymontować. W magnesie też da się wyróżnić poszczególne części czyli
bieguny, ale czy magnes da się rozmontować? Jeśli spróbujemy oddzielić
jeden biegun od drugiego, to okaże się, że każda z nich dalej ma 2
bieguny.
Podobnie jest z fraktalami - nie da się ich
podzielić na części, ponieważ zawarty w nich wzór powtarza się w
nieskończoność w każdej skali. Struktura w tym ujęciu to coś w rodzaju
jednoznacznego, sztywnego punktu oparcia. A jednocześnie czegoś, co
można narzucić, o co się można spierać.
Praktyczne
zastosowanie tego modelu przydaje się np. w planowaniu. Wiadomo, że
każde planowanie ma swój poziom strategiczny, operacyjny i taktyczny. W
uproszczeniu odnoszą się one do różnych stopni uszczegółowienia.
Słowo "lorytyzm" wziąłem z książki Neala Stephensona Peanatema.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz